Title
Obrazovnom podrškom od roditelja koncepta "praznog gnezda" ka konceptu roditelja "emeritusa"
Creator
Mišović, Jana, 1994-
CONOR:
94789897
Copyright date
2025
Object Links
Select license
Autorstvo-Nekomercijalno-Bez prerade 3.0 Srbija (CC BY-NC-ND 3.0)
License description
Dozvoljavate samo preuzimanje i distribuciju dela, ako/dok se pravilno naznačava ime autora, bez ikakvih promena dela i bez prava komercijalnog korišćenja dela. Ova licenca je najstroža CC licenca. Osnovni opis Licence: http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/rs/deed.sr_LATN. Sadržaj ugovora u celini: http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/rs/legalcode.sr-Latn
Language
Serbian
Cobiss-ID
Theses Type
Doktorska disertacija
description
Datum odbrane: 12.11.2025.
Other responsibilities
Academic Expertise
Društveno-humanističke nauke
University
Univerzitet u Beogradu
Faculty
Filozofski fakultet
Alternative title
Educational support in shifting from the "empty nest" parent concept to the concept of parent "emeritus"
Publisher
[J. Mišović]
Format
157 str.
description
Andragogija - Porodična andragogija / Andragogy - Family Andragogy
Abstract (sr)
Produžen životni vek, kasnije stupanje u brak, niži natalitet, manji broj dece, produženo
ostajanje dece kod roditelja, ekonomska i socijalna nestabilnost, viši životni troškovi, uticali su na
uviđanje važnosti faze u životnom ciklusu porodice u naučnim krugovima poznate kao faze „praznog
gnezda“. Ova faza dobija dodatnu pažnju sticanjem statusa najduže faze u životnom ciklusu porodice.
Izazovi savremenog života iznedrili su potrebu za obrazovnom podrškom porodici da razvija svoje
snage, ali je obrazovanje za život u porodici i dalje više usmereno na kreiranje programa za sve ranije
faze životnog ciklusa porodice nego na fazu „praznog gnezda“.
Cilj ovog teorijsko-empirijskog istraživanja je bio da se ispita odnos između roditeljske
procene karakteristika porodičnog funkcionisanja u fazi „praznog gnezda“ u kojoj se nalaze i njihove
procene korisnosti kreiranog programa obrazovne podrške, kao i mogućnost kreiranja modela
obrazovne podrške koji bi preusmerio narativ o roditeljima „praznog gnezda“ ka konceptu roditelja
„emeritusa“. Teorijski okvir istraživanja čine sistemski pristup porodici i porodična razvojna teorija.
U istraživanju je korišćena deskriptivno-analitička metoda, a od tehnika istraživanja – anketiranje i
skaliranje. Rezultati istraživanja pokazuju da postoji povezanost između ličnih i porodičnih
karakteristika roditelja, roditeljske procene porodičnog funkcionisanja u fazi „praznog gnezda“ i
procene korisnosti kreiranog programa obrazovne podrške.
Iako mali, ovo istraživanje daje značajan doprinos razumevanju porodičnog funkcionisanja u
fazi „prazno gnezdo“ i ističe mogućnost kreiranja modela obrazovne podrške porodici tokom
celokupnog životnog ciklusa. Mnogi optimistični odgovori ispitanika po pitanju različitih elemenata
porodičnog funkcionisanja pokazuju da porodično „gnezdo“ nikada nije prazno i da je vreme da
počnemo roditelje ove životne faze porodice posmatrati kao roditelje „emerituse“.
Abstract (en)
Increased life expectancy, delayed marriage, lower birth rates, having fewer children,
prolonged co-residence of children and their parents, economic and social instability, as well as higher
costs of living have all contributed to the growing recognition of the importance of the family life
cycle stage known in scientific circles as the "empty nest" stage. This stage has received extra
attention after acquiring the status of the longest stage in the family life cycle. The challenges of
modern life have created the need for educational support aimed at strengthening families, yet family
life education remains focused more on creating programs for all the earlier stages of the family life
cycle than on the "empty nest" stage itself.
The aim of this theoretical-empirical research was to examine the relationship between the
parents’ assessment of the characteristics of family functioning during the "empty nest" stage and
their assessment of the usefulness of the created educational support program, as well as the
possibility of creating an educational support model that would shift the narrative around "empty
nest" parents towards the concept of "emeritus" parents. The theoretical framework of the research is
grounded in the systemic approach to family and the Family Development Theory. The study
employed a descriptive-analytical method, utilizing survey and scaling techniques. The findings
indicate a connection between the parents’ personal and family characteristics, their assessment of
family functioning during the "empty nest" stage, and their assessments of the usefulness of the
created educational support program.
Although modest, this study makes a notable contribution to the understanding of family functioning
during the "empty nest" stage and emphasizes the possibility of developing educational support
models that encompass the entire family life cycle. Numerous optimistic responses provided by the
participants regarding various aspects of family functioning suggest that the family "nest" is never
empty, and that it is time to begin viewing parents in this life stage as "emeritus" parents.
Authors Key words
obrazovanje za život u porodici, roditeljstvo, životni ciklus porodice, faza „praznog
gnezda“, roditelji „emeritusi“
Authors Key words
family life education, parenting, family life cycle, "empty nest" stage, "emeritus" parents
Classification
374.7-055.52:316.362.72(043.3)
Type
Tekst
Abstract (sr)
Produžen životni vek, kasnije stupanje u brak, niži natalitet, manji broj dece, produženo
ostajanje dece kod roditelja, ekonomska i socijalna nestabilnost, viši životni troškovi, uticali su na
uviđanje važnosti faze u životnom ciklusu porodice u naučnim krugovima poznate kao faze „praznog
gnezda“. Ova faza dobija dodatnu pažnju sticanjem statusa najduže faze u životnom ciklusu porodice.
Izazovi savremenog života iznedrili su potrebu za obrazovnom podrškom porodici da razvija svoje
snage, ali je obrazovanje za život u porodici i dalje više usmereno na kreiranje programa za sve ranije
faze životnog ciklusa porodice nego na fazu „praznog gnezda“.
Cilj ovog teorijsko-empirijskog istraživanja je bio da se ispita odnos između roditeljske
procene karakteristika porodičnog funkcionisanja u fazi „praznog gnezda“ u kojoj se nalaze i njihove
procene korisnosti kreiranog programa obrazovne podrške, kao i mogućnost kreiranja modela
obrazovne podrške koji bi preusmerio narativ o roditeljima „praznog gnezda“ ka konceptu roditelja
„emeritusa“. Teorijski okvir istraživanja čine sistemski pristup porodici i porodična razvojna teorija.
U istraživanju je korišćena deskriptivno-analitička metoda, a od tehnika istraživanja – anketiranje i
skaliranje. Rezultati istraživanja pokazuju da postoji povezanost između ličnih i porodičnih
karakteristika roditelja, roditeljske procene porodičnog funkcionisanja u fazi „praznog gnezda“ i
procene korisnosti kreiranog programa obrazovne podrške.
Iako mali, ovo istraživanje daje značajan doprinos razumevanju porodičnog funkcionisanja u
fazi „prazno gnezdo“ i ističe mogućnost kreiranja modela obrazovne podrške porodici tokom
celokupnog životnog ciklusa. Mnogi optimistični odgovori ispitanika po pitanju različitih elemenata
porodičnog funkcionisanja pokazuju da porodično „gnezdo“ nikada nije prazno i da je vreme da
počnemo roditelje ove životne faze porodice posmatrati kao roditelje „emerituse“.
“Data exchange” service offers individual users metadata transfer in several different formats. Citation formats are offered for transfers in texts as for the transfer into internet pages. Citation formats include permanent links that guarantee access to cited sources. For use are commonly structured metadata schemes : Dublin Core xml and ETUB-MS xml, local adaptation of international ETD-MS scheme intended for use in academic documents.
