Title
Инклузивна настава српског језика и књижевности у основној и средњој школи
Creator
Kovačević, Ivana, 1980-
CONOR:
61220873
Copyright date
2023
Object Links
Select license
Autorstvo-Nekomercijalno-Bez prerade 3.0 Srbija (CC BY-NC-ND 3.0)
License description
Dozvoljavate samo preuzimanje i distribuciju dela, ako/dok se pravilno naznačava ime autora, bez ikakvih promena dela i bez prava komercijalnog korišćenja dela. Ova licenca je najstroža CC licenca. Osnovni opis Licence: http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/rs/deed.sr_LATN. Sadržaj ugovora u celini: http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/rs/legalcode.sr-Latn
Language
Serbian
Cobiss-ID
Theses Type
Doktorska disertacija
description
Datum odbrane: 04.10.2023.
Other responsibilities
Academic Expertise
Društveno-humanističke nauke
University
Univerzitet u Beogradu
Faculty
Filološki fakultet
Alternative title
Inkluzivna nastava srpskog jezika i književnosti u osnovnoj i srednjoj školi
Inclusive teaching of Serbian language and literature in primary and secondary school
Инклюзивное преподавание сербского языка и литературы в начальных и средних школах
: doktorska disertacija
doctoral dissertation
докторская диссертация
Publisher
[И. М. Ковачевић]
Format
228 стр.
description
Српска књижевност; Српски језик - Методика наставе књижевности и српског језика / Serbian literature; Serbian language - Methodology of teaching literature and the Serbian language
Abstract (sr)
У овом раду главна пажња биће посвећена инклузивној настави српског језика и
књижевности у основној и средњој школи. Инклузивна настава у Србији законом је регулисана
2009. године и подразумева да сви ученици могу да уче и имају једнака права да се образују.
Задатак образовног система је да сваком ученику обезбеди једнаке услове да се школује у
оквиру своје вршњачке групе. Инклузивна настава српског језика и књижевности подразумева
пажљиво планирање мера и корака да би настава била доступна сваком ученику, без обзира на
здравствене, социјалне, територијалне и друге препреке, које ученика спречавају да се образује
у оквиру своје вршњачке групе. Рад ће бити усмерен на остваривање васпитних, образовних и
функционалних циљева наставе српског језика и књижевности са ученицима којима је
потребна додатна образовна подршка, планирање и организовање наставног рада, корелацију
наставних подручја, припремање наставника и ученика за успешан рад, проучавање и примену
наставне методологије, проучавање књижевноуметничких дела, функционално поступање у
настави граматике, неговање културе и писмености, као и на одабир и коришћење уџбеника,
литературе и наставних средстава. У раду ће се истраживати и проучавати различити начини
поступања у настави са ученицима којима је потребна додатна образовна подршка,
анализирати стручно усавршавање наставника да би ваљано спроводили инклузивну наставу
српског језика и књижевности, испитати улога и значај родитеља и различитих стручњака у
спровођењу инклузивне наставе, уочити значај израде педагошког профила ученика и
индивидуалног образовног плана, анализирати начини прилагођавања садржаја из уџбеника и
креирања нових наставних садржаја и средстава за ученике којима је потребна додатна
образовна подршка и предложити стручна литература. Из свега наведеног произилази да би
требало да се свака област предмета Српски језик и књижевност на различите начине
прилагоди и учинити доступном сваком ђаку, у учионици или у болничким и кућним
условима. У овом раду требало би да се путем истражених теоријских знања и навођењем
примера из праксе покушају превазићи различити изазови у спровођењу инклузивне наставе.
Abstract (en)
This paper mainly focuses on inclusive teaching of Serbian language and literature in primary
and secondary schools. In Serbia inclusive teaching was legally regulated in 2009. The guiding idea
of inclusive teaching is that all students have equal rights to study and to be educated. The aim of
education system is to ensure that all students get the same opportunities to be educated alongside
their peers. Inclusive teaching of Serbian language and literature indicates careful planning of
activities and steps so that the teaching is available to all students regardless of health, social,
territorial and other obstacles that impede students’ education along their peers. Hence, this paper
aims at the accomplishment of pedagogical, educational and functional objectives of teaching Serbian
language and literature to students with special education needs. The paper also aims at planning and
organizing of teaching, correlation between teaching areas, teachers and students’ preparation for a
successful work, studying and implementation of teaching methodology, studying of literary and
artistic works, functional behavior in grammar teaching, fostering culture and literacy as well as the
selection and use of Serbian language and literature textbooks, written resources and teaching tools.
This paper researches and studies various teaching methods to students with special education needs.
The paper also analyses teachers’ professional development so that they can implement inclusive
teaching of Serbian language and literature properly. It also investigates the role and significance of
parents and different experts in inclusive teaching implementation and it recognizes the importance
of creating the pedagogical profile of a student and the individual education plan. Additionally, the
paper analyses adapting textbook contents and methods of creating new teaching contents and tools
for students with special education needs and it recommends scientific literature. According to the
aforementioned, every area of Serbian language and literature as a school subject should be adapted
and made available in different ways to all students, at the classroom or in the hospital and at home.
This paper conveys that it should be tried to overcome different challenges in implementation of
inclusive teaching by using proven theoretical knowledge and giving practical examples.
Authors Key words
Инклузивна настава, српски језик и књижевност, основна и средња
школа, индивидуални образовни план
Authors Key words
Inclusive teaching, Serbian language and literature, primary and secondary
school, individual education plan
Classification
371.3::[811.163.41+821.163.41]:[373.3/.4+373.5]:376(497.11)(043.3)
Type
Tekst
Abstract (sr)
У овом раду главна пажња биће посвећена инклузивној настави српског језика и
књижевности у основној и средњој школи. Инклузивна настава у Србији законом је регулисана
2009. године и подразумева да сви ученици могу да уче и имају једнака права да се образују.
Задатак образовног система је да сваком ученику обезбеди једнаке услове да се школује у
оквиру своје вршњачке групе. Инклузивна настава српског језика и књижевности подразумева
пажљиво планирање мера и корака да би настава била доступна сваком ученику, без обзира на
здравствене, социјалне, територијалне и друге препреке, које ученика спречавају да се образује
у оквиру своје вршњачке групе. Рад ће бити усмерен на остваривање васпитних, образовних и
функционалних циљева наставе српског језика и књижевности са ученицима којима је
потребна додатна образовна подршка, планирање и организовање наставног рада, корелацију
наставних подручја, припремање наставника и ученика за успешан рад, проучавање и примену
наставне методологије, проучавање књижевноуметничких дела, функционално поступање у
настави граматике, неговање културе и писмености, као и на одабир и коришћење уџбеника,
литературе и наставних средстава. У раду ће се истраживати и проучавати различити начини
поступања у настави са ученицима којима је потребна додатна образовна подршка,
анализирати стручно усавршавање наставника да би ваљано спроводили инклузивну наставу
српског језика и књижевности, испитати улога и значај родитеља и различитих стручњака у
спровођењу инклузивне наставе, уочити значај израде педагошког профила ученика и
индивидуалног образовног плана, анализирати начини прилагођавања садржаја из уџбеника и
креирања нових наставних садржаја и средстава за ученике којима је потребна додатна
образовна подршка и предложити стручна литература. Из свега наведеног произилази да би
требало да се свака област предмета Српски језик и књижевност на различите начине
прилагоди и учинити доступном сваком ђаку, у учионици или у болничким и кућним
условима. У овом раду требало би да се путем истражених теоријских знања и навођењем
примера из праксе покушају превазићи различити изазови у спровођењу инклузивне наставе.
“Data exchange” service offers individual users metadata transfer in several different formats. Citation formats are offered for transfers in texts as for the transfer into internet pages. Citation formats include permanent links that guarantee access to cited sources. For use are commonly structured metadata schemes : Dublin Core xml and ETUB-MS xml, local adaptation of international ETD-MS scheme intended for use in academic documents.