Title
Еволуционизам у француској уметности друге половине 19. и почетком 20. века
Creator
Žakić, Olga, 1992-
CONOR:
30412647
Copyright date
2023
Object Links
Select license
Autorstvo 3.0 Srbija (CC BY 3.0)
License description
Dozvoljavate umnožavanje, distribuciju i javno saopštavanje dela, i prerade, ako se navede ime autora na način odredjen od strane autora ili davaoca licence, čak i u komercijalne svrhe. Ovo je najslobodnija od svih licenci. Osnovni opis Licence: http://creativecommons.org/licenses/by/3.0/rs/deed.sr_LATN Sadržaj ugovora u celini: http://creativecommons.org/licenses/by/3.0/rs/legalcode.sr-Latn
Language
Serbian
Cobiss-ID
Theses Type
Doktorska disertacija
description
Datum odbrane: 11.03.2024.
Other responsibilities
Academic Expertise
Društveno-humanističke nauke
University
Univerzitet u Beogradu
Faculty
Filozofski fakultet
Alternative title
Evolutionism in French art of the second half of the 19th and the beginning of the 20th century
: doctoral dissertation
Publisher
[О. Д. Жакић]
Format
343 стр.
description
Историја уметности - Историја уметности и визуелне културе новог века / History of art -
History of art and new age visual arts
Abstract (sr)
Концепт еволуционизма у уметности био је интернационални феномен, који је на простору
Француске у другој половини 19. и почетком 20. века имао јединствен визуелни изражај.
Томе је допринела чињеница да је Француска имала век напора просветитеља да се објасне
промене у природи, што је претходило појави теорије еволуције Чарлса Дарвина. У првој
половини 19. века, Жан-Батист Ламарк је представио своју трансформистичку теорију, те је у
француској култури сматран оцем еволуције. Са појавом Дарвинове теорије од друге
половине столећа, приметно је раздвајање између оних који су подржавали његове принципе
еволуције и са друге стране, оних који су заговарали нео-ламаркизам карактеристичан за овај
период. У визуелној култури је такође дошло до ове дистинкције, те се у овом раду
истражује на које су начине уметници који су деловали на француском простору
интерпретирали еволуционистичке идеје. Настанак дела у уметничком феномену
еволуционизма, био је одређен многобројним научним окткрићима на пољу теорија
еволуције, праисторијске археологије, антропологије, компаративне анатомије и других
сродних дисциплина. Пад Другог француског царства, Француско-пруски рат и оснивање
Треће републике, били су историјско-политички контекст који пружа идејни оквир
уметничком стваралаштву у овом пољу. Инспирацију за своје представе, уметници су
проналазили како у природњачким наукама, чија су достигнућа популаризована у
институцијама попут Природњачког музеја у Паризу и на Универзалним изложбама, тако и у
научно-популарним романима и оновременој француској књижевности. Концепт
еволуционизма се не може ограничити на један уметнички стил или правац, због чега ће се
дела унутар њега, овде систематизовати према темама и мотивима које су у дугом
временском периоду заокупљале машту уметника. Распрострањена тема у концепту
еволуционизма био је приказ далеке, праисторијске прошлости, у којој су се представљали
мотиви свакодневног живота предака савремених људи. Кроз представе првог уметника, лова
на препотопне животиње, праисторијских заната, дома и породице у дубокој прошлости,
уметници су репрезентовали нео-ламаркистичку визију прогресивне, праволинијске
еволуције која је сведочила о славној прошлости француске нације. Национализација
праисторије за време Треће француске републике, допринела је свеопштој потрази за
пореклом у оквирима политичког пројекта реванша. Са друге стране, након Француско-
пруског рата, долази и до уздрманог колективног поимања идентитета, те су питања борбе,
дегенерације и примитивног порекла људи све више преокупирала умове људи. Због тога се
у овој дисертацији истражују радови уметника који су пратећи дарвинистичке идеје,
креирали представе борбе за опстанак, сексуалне селекције и биолошких хибрида. Биће
истражена и дела уметника који су на потпуно аутентичан начин користили ликове из
античке митологије и библијске историје и премештали их у нови, еволуционистички
наратив. Дисертација обједињује радове више од четрдесет уметника, од којих је већина до
сада остала непозната широј јавности. Истражује однос између оновремених научних
открића и уметности, форме и функције уметничких дела која су преносила
еволуционистичке идеје, и расветљава њихов значај у култури и уметности.
Abstract (en)
The concept of evolutionism in art was an international phenomenon, which had a unique visual
expression in France in the second half of the 19th and the beginning of the 20th century. This was
contributed by the fact that France had a century of efforts to explain changes in nature, in the age
of the Enlightenment, which preceded the appearance of Charles Darwin's theory of evolution. In
the first half of the 19th century, Jean-Baptiste Lamarck presented his theory of transformation, and
was considered the father of evolution in French culture. With the emergence of Darwin's theory
from the second half of the century, it comes to a noticeable separation between those who
supported his principles of evolution and on the other hand, those who advocated the neolamarckism
typical for that time. This distinction also occurred in visual culture, and this document
investigates the ways in which artists who worked in France interpreted evolutionist ideas. The
emergence of works in the artistic phenomenon of evolutionism was determined by numerous
scientific discoveries in the field of theories of evolution, prehistoric archaeology, anthropology,
comparative anatomy and other related disciplines. The fall of the Second French Empire, the
Franco-Prussian War and the founding of the Third Republic were the historical and political
context that provides the conceptual framework for artistic creation in this field. Artists found
inspiration for their works both in the natural sciences, whose achievements were popularized in
institutions such as the Natural History Museum in Paris and at the Universal Exhibitions, as well as
in science-fiction novels and contemporary French literature. The concept of evolutionism cannot
be limited to one artistic style or movement, which is why the works within it will be systematized
here according to themes and motifs that have captured the imagination of artists for a long period
of time. A widespread theme in the concept of evolutionism was the representation of the distant,
prehistoric past, in which the motifs of the everyday life of the ancestors of modern people were
presented. Through representations of the first artist, hunting of antediluvian animals, prehistoric
crafts, home and family in the deep past, the artists represented a neo-lamarckist vision of
progressive, rectilinear evolution that testified to the glorious past of the French nation. The
nationalization of prehistory during the Third French Republic contributed to the general search for
origins within the political project of revanchism. On the other hand, after the Franco-Prussian War,
the collective understanding of identity was shaken, and the issues of struggle, degeneration and
primitive origin of people increasingly preoccupied people's minds. Therefore, this dissertation
explores the works of artists who, following Darwinian ideas, created representations of the struggle
for survival, sexual selection and biological hybrids. There will also be explored the works of artists
who used characters from ancient mythology and biblical history in a completely authentic way and
moved them into a new, evolutionist narrative. The dissertation brings together the works of more
than forty artists, most of whom have remained unknown to the general public until now. It explores
the relationship between contemporary scientific discoveries and art, the form and function of
artworks that conveyed evolutionist ideas, and sheds light on their significance in culture and art.
Authors Key words
Француска, еволуционизам, праисторија, визуелна култура, слика, скулптура,
нео-ламаркизам, репрезентације праисторије, митологија, старозаветни мотиви, дарвинизам
Authors Key words
France, evolutionism, prehistory, visual culture, painting, sculpture, neo-lamarckism,
representations of prehistory, mythology, Old Testament motifs, darwinism
Classification
7:141.155(44)"18/19"(043.3)
Type
Tekst
Abstract (sr)
Концепт еволуционизма у уметности био је интернационални феномен, који је на простору
Француске у другој половини 19. и почетком 20. века имао јединствен визуелни изражај.
Томе је допринела чињеница да је Француска имала век напора просветитеља да се објасне
промене у природи, што је претходило појави теорије еволуције Чарлса Дарвина. У првој
половини 19. века, Жан-Батист Ламарк је представио своју трансформистичку теорију, те је у
француској култури сматран оцем еволуције. Са појавом Дарвинове теорије од друге
половине столећа, приметно је раздвајање између оних који су подржавали његове принципе
еволуције и са друге стране, оних који су заговарали нео-ламаркизам карактеристичан за овај
период. У визуелној култури је такође дошло до ове дистинкције, те се у овом раду
истражује на које су начине уметници који су деловали на француском простору
интерпретирали еволуционистичке идеје. Настанак дела у уметничком феномену
еволуционизма, био је одређен многобројним научним окткрићима на пољу теорија
еволуције, праисторијске археологије, антропологије, компаративне анатомије и других
сродних дисциплина. Пад Другог француског царства, Француско-пруски рат и оснивање
Треће републике, били су историјско-политички контекст који пружа идејни оквир
уметничком стваралаштву у овом пољу. Инспирацију за своје представе, уметници су
проналазили како у природњачким наукама, чија су достигнућа популаризована у
институцијама попут Природњачког музеја у Паризу и на Универзалним изложбама, тако и у
научно-популарним романима и оновременој француској књижевности. Концепт
еволуционизма се не може ограничити на један уметнички стил или правац, због чега ће се
дела унутар њега, овде систематизовати према темама и мотивима које су у дугом
временском периоду заокупљале машту уметника. Распрострањена тема у концепту
еволуционизма био је приказ далеке, праисторијске прошлости, у којој су се представљали
мотиви свакодневног живота предака савремених људи. Кроз представе првог уметника, лова
на препотопне животиње, праисторијских заната, дома и породице у дубокој прошлости,
уметници су репрезентовали нео-ламаркистичку визију прогресивне, праволинијске
еволуције која је сведочила о славној прошлости француске нације. Национализација
праисторије за време Треће француске републике, допринела је свеопштој потрази за
пореклом у оквирима политичког пројекта реванша. Са друге стране, након Француско-
пруског рата, долази и до уздрманог колективног поимања идентитета, те су питања борбе,
дегенерације и примитивног порекла људи све више преокупирала умове људи. Због тога се
у овој дисертацији истражују радови уметника који су пратећи дарвинистичке идеје,
креирали представе борбе за опстанак, сексуалне селекције и биолошких хибрида. Биће
истражена и дела уметника који су на потпуно аутентичан начин користили ликове из
античке митологије и библијске историје и премештали их у нови, еволуционистички
наратив. Дисертација обједињује радове више од четрдесет уметника, од којих је већина до
сада остала непозната широј јавности. Истражује однос између оновремених научних
открића и уметности, форме и функције уметничких дела која су преносила
еволуционистичке идеје, и расветљава њихов значај у култури и уметности.
“Data exchange” service offers individual users metadata transfer in several different formats. Citation formats are offered for transfers in texts as for the transfer into internet pages. Citation formats include permanent links that guarantee access to cited sources. For use are commonly structured metadata schemes : Dublin Core xml and ETUB-MS xml, local adaptation of international ETD-MS scheme intended for use in academic documents.